Normer

Vi har pratat mycket om normer och diskriminering i skolan den förra kursen. Normen i Sverige är en svensk, heterosexuell man runt 30 år gammal. Mer generellt så är det svenskar med ursprung i Sverige som är normen.

På något sett hamnade jag på Kurdiska student- och akademikerföreningens hemsida och utan att tänka på det så flög tanken "om jag skulle starta en sån förening med bara svenskar med ursprung i sverige, så skulle jag på en halv sekund ses som en diskrimerande rasist! jag blir diskriminerad av den föreningen! Varför får den föreningen finns om inte min får finnas?" Samtidigt som jag vet att jag inte får resonera så eftersom jag tillhör normen och knappt kan diskriminerasi det avseendet, så jag ska verkligen försöka att itne tänka så!


 Något annat som jag blev lite smått fashinerad av var snacket om klassbegreppet.
nu känns detta lite som en bloggföreläsning men iaf finns det olik indelningar av klasser och kapital.

Ekonomiskt, socialt, kulturellt och symboliskt kapital.

Ekonomiskt är såklart aktier och andra tillgångar.
Socialt är nätverk, kontakter, allianser och relationer.
kulturellt är språk, bildning och kultur..
..och till sist då symboliskt, det som jag tycker är intressant. det är att något har fått så hög status, erkänns vara värdefullt, har fått en symbol. ett exempel är att människor med riktigt hög status kan sitta på en fin middagsbjudning och bara äta med gafflen, eftersom de vet att deras status är så hög att de "får lov att göra det" om någon med lägre status hade gjort samma sak hade de betätt sig illa!
Ett annat exempel kom från en kille i klassen och jag kände igen mig jätteväl. Hans föräldrar med högre klass dricker alltid vin när det kommer till alkohol medans flera av hans vänners föräldrar som tillhör arbetarklassen dricker grogg. Då har alltså vin ett symboliskt kapital(tror jag, tappade bort mig själv lite i resonemanget:P)
Iaf, efteråt så stod vi några stycken och diskuterade det här och jag kom fram till att pappa och C tillhör övre medelklassen och dricker vin men ändå gin och tonic(!) så de gick emot teorin. Fick då höra att gin och tonic inte tillhörde groggkategorin och att de fortfarande är vin/gín och tonic snobbar, haha!

Oj vad långt det blev, och totalt olika mina vanliga inlägg, men varsågoda, nu ska jag läsa min bok om socialpsykologi! Sjukt intressant det också. Kan hända att ni får ett inlägg om det med så småningom!

PUSS


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0